Allmänna tävlingsbestämmelser för Huvudstadens Golfklubb 2023

1. Allmänt

Tävlingar på Huvudstadens GK spelas enligt gällande publikationer av Regler för golfspel, SGF:s Regelkort och Spel- och tävlingshandboken. Dessutom gäller nedanstående allmänna tävlingsbestämmelser samt eventuella särskilda tävlingsbestämmelser för den enskilda tävlingen.

Deltagare i tävling är skyldig att känna till allmänna och särskilda tävlingsbestämmelser

2. Rätt att anmäla sig till tävling

Varje spelare i HuvGK som erlagt medlemsavgift och uppfyller kraven i allmänna och särskilda tävlingsbestämmelserna äger rätt att anmäla sig till tävling.
Medlem i annan golfklubb äger rätt att anmäla sig till vissa öppna tävlingar.

3. Anmälan, anmälningstid, starttid

Anmälan till tävling görs av medlemmen själv på golf.se.
Anmälningstid för tävling gäller fram till en vecka innan första tävlingsdag.
Starttid för enskild spelare framgår av startlista på golf.se efter att lottning gjorts.

4. Återtagen anmälan

Deltagare som anmält sig till tävling men ej kan deltaga skall snarast anmäla detta till tävlingsledaren.
Om avanmälan ej gjorts senast klockan 18.00 dag före tävling skall ordinarie startavgift erläggas.

5. Efteranmälan

Någon efteranmälan tillämpas ej utan spelare som önskar deltaga i tävling men ej anmält sig innan anmälningstidens utgång får deltaga endast om plats finns i tävlingen. Tävlingsledare beviljar eventuell efteranmälan.

6. Startavgift/Anmälningsavgift

Startavgift framgår av tävlingsinbjudan.
Juniorer (högst 21 år) från HuvGK betalar ingen startavgift. Återbetalas efter inskickad ekonomi blankett med kvitto.
Deltagare från andra klubbar och ej fullvärdiga medlemmar i HuvGK skall förutom startavgift erlägga fastställd greenfee. Vissa tävlingar är undantagna t.ex. Huvudstadens Junior Open.

7. Rätt att deltaga

Spelare som gjort korrekt anmälan, betalat startavgift, hämtat scorekort och infunnit sig till sitt start tee beredd att slå ut på angiven tid äger rätt att deltaga i tävlingen.
Spelare som anländer till sitt start tee efter angiven starttid kan efter beslut av tävlingsledare beviljas rätt att starta dock med plikt enligt regel 5.3a i Regler för Golfspel.

8. Tävlings inbjudan, klassindelning

Den officiella tävlings inbjudan finns på mingolf.se
Klassindelning framgår av tävlings inbjudan.
Tävlingsledning äger rätt att ändra klassindelning beroende på antal deltagare i respektive klass.
I vissa tävlingar är deltagarantalet maximerat. När begränsning föreligger skall detta framgå av tävlings inbjudan där även urvalsprincip anges. Om urvalsprincip är handicap avses det handicap som spelaren hade vid anmälningstidens utgång.

9. Handicap

Spelare ansvarar själv för att korrekt handicap finns registrerat på golf.se vid tävlingstillfället. Oriktigt handicap kan medföra diskvalifikation (Regel 3). Är tävlingen handicap påverkande registreras eventuell hcp-förändring av tävlingsledningen i golfens IT-system.

10. Score-kort

Spelare ansvarar för att korrekt fört och av spelare och markör korrekt signerat score-kort inlämnas till tävlingsledningen snarast efter tävlingen. Felaktigt fört eller ej korrekt signerat score-kort kan medföra diskvalifikation (Regel 3.3b)
Spelaren är ansvarig för att rätt spel handicap är angivet på score kortet då det lämnas in efter tävling.

11. Prisutdelning

För att få pris i tävling krävs för de flesta tävlingar att spelaren har Tävlings handicap. Eventuellt undantag framgår av tävlings inbjudan/golf.se.
Prisutdelningen är en del av tävlingen varför deltagarna förväntas närvara vid denna.
Pristagare skall själv hämta sitt pris och vinnare skall hålla tacktal.
Om pristagare har godtagbart skäl att ej deltaga i prisutdelningen och har anmält detta till tävlingsledaren som accepterat skälet får ett av pristagaren angivet ombud ersätta pristagaren vid prisutdelningen.

Prisutdelning skall ske snarast efter att tävlingen avslutats. Dock skall erforderlig registrering av tävlingsresultaten i golfens IT-system först göras så att en korrekt prislista föreligger vid prisutdelnings tillfället.
Prisutdelning kan ske totalt för hela tävlingen eller klassvis efter tävlingsledares beslut.
Endast medlemmar i HuvGK kan erhålla inteckning i klubbens vandringspriser.

12. Tvister

Tvister i samband med tävling skall snarast anmälas till tävlingsledare.

13. Övrigt

Hund får ej medföras under tävling. Plikt vid överträdelse: Diskvalifikation.
Golfbil får endast utnyttjas om läkarintyg eller tillstånd från hemmaklubb uppvisas. Plikt vid överträdelse: Diskvalifikation.
Tävlingsledare skall i samband med anmälan informeras om att golfbil kommer att användas.
Spelare ansvarar själv för att golfbil finns tillgänglig.

Centrala tävlingskommittén för Huvudstadens Golfklubb