Regler & HCP

Regler för golfspel

Golfens underliggande princip är rättvisa. Golfens grundregler brukar sägas vara:

• Spela bollen som den ligger och banan som den är, men om ingetdera är möjligt, gör det som är rättvist. Men för att göra det som är rättvist måste man kunna reglerna.

Några grundläggande regler:

• varje spelare ska spela bollen där var den stannat efter föregående slag, såvida inte en regel tillåter eller kräver annat (Regel 13)

• en spelare får inte acceptera hjälp inför slaget (Regel 14-2)

• banan får ej förändras för att spelaren ska få fördelar, förutom i vissa fall som definieras i regelboken.

• en boll får bara bytas ut om den förstörs eller förloras.

Golfens etikett inkluderas i golfreglerna och är bindande för spelarna. De täcker ämnen som säkerhet, rättvisa, spelhastighet, sportsmannaanda och varje spelares skyldighet att sköta banan. Grova brott mot golfetiketten/golfvett kan leda till diskvalifikation (Regel 1).

Det finns strikta regler som reglerar spelares amatörstatus. I grunden innebär de att någon som undervisat i golf eller spelat golf för att tjäna pengar inte längre anses vara en amatör och därför inte heller har rätt att delta i amatörtävlingar.

Regler för golfspelet det regelverk som kallas "golfreglerna", alltså de regler som styr spelet golf konkret. De handlar om allt som kan tänkas uppkomma i samband med golfspel och syftar till att, i varje fall till viss del, göra golfen så rättvis som möjligt.

Regler för golfspelet är de samma oavsett var man spelar och utformas och beslutas av Royal & Ancient (R&A) tillsammans med United States Golf Association (USGA). Reglerna gäller i hela världen och större eller mindre revideringar görs oftast vart fjärde år.

Från och med 1 januari 2019 gäller nya regler för golfspel. I den största moderniseringen sedan 1952 har 34 regler blivit 24, som är snällare mot den vanliga golfarens slarvfel och har fokus på speltempo.

Bra länka om regler:

Golfregler på svenska direkt från R&A. Här kan du läsa om olika situationer som kan uppstå på golfbanan.
The R&A - Spelarens upplaga (randa.org)

På SGF - Svenska Golfförbundets webbsida finns 24 filmer med de viktigaste regel nyheterna.

Spel- och tävlingshandboken 2022
Läs den här >>

Handicapsystemet

Golfens unika handicapsystem gör att var och en kan mäta sin egen utveckling och spela med och mot andra på lika villkor – oavsett spelnivå. Detta gör golfen unik inom idrottsvärlden.

Den 1 mars 2020 infördes världs handicapsystemet i Sverige, där allt grundläggande inom golfen är gemensamt för alla golfare i hela världen.

Via följande länk hittar du svar på ett antal vanliga frågor kring världs handicapsystemet, fördelat på olika kategorier. Hittar du inte svaret på din fråga, eller om du har specifika frågor kring just din handicap, kontakta då klubbens handicapkommitté.
Länk: Världshandicapsystemet - Golf.se

Spela och registrera

När du ska spela – kolla din spelhandikapp i slopetabellen, spela enligt golfreglerna och gör ditt bästa.

Registrera sedan alla dina ronder – bra som dålig – i Min Golf. Välj mellan att fylla i bruttoslag hål för hål eller en total poängbogey score.

Systemet räknar ut din nya exakta handicap. När det är klart, vanligtvis inom några minuter, kan du se den i Min Golf. Du får också ett mejl med din exakta handicap, oavsett om den ändrats eller inte.

OBS! Har du råkat göra något fel när du registrerade ronden? Kontakta klubbens handicapkommitté som hjälper dig att korrigera felet.

Klubbens Handicap kommitté

Klubbens handicap kommittés uppdrag är att verka för att varje medlem har ett korrekt handikapp enligt SGF ́s regelverk.

● Årlig revidering av medlemmarnas hcp

● Utbildning

● Information till medlemmarna

Ansvarig för HCP-kommitten är Börje Carlsson: borje.carlsson43@gmail.com

Bra länka om golfens handikappsystem:

Onlineutbildning

Lär dig grunderna i handicapsystemet i din egen takt. Du som vill veta mer kan också djupdyka i funktioner och beräkningar. Utbildningen är kostnadsfri och du behöver inte logga in.

Till utbildningen: Golfspel och tävling – Svenska Golfförbundet (golfspelochtavling.nu)

Podcast

I ett avsnitt av Svensk Golfs podcast från februari 2020 får du veta mer om världshandicapsystemet, bakgrunden till det och hur det fungerar. Medverkar gör Claes Grönberg, handicapansvarig på Svenska Golfförbundet, i samtal med Jesper Johansson och CM Hellsten från Svensk Golf.

Lyssna på Spotify: #63 Så fungerar nya handicapsystemet – Svensk Golf Podcast | Podd på Spotify

Handicapregler 2020

Vill du veta hur världshandicapsystemet fungerar i detalj kan du ladda ner den kompletta regelboken på svenska. Mer information finns också på den globala sidan whs.com, som drivs av de två stora golforganisationerna R&A och USGA.
Ladda ner regelboken här: handicapregler-2020.pdf (golf.se)