Klubbens syn på tävling

En aktiv tävlingsverksamhet är en central del i Huvudstadens Golfklubbs verksamhet sedan många år och är anpassade för alla nivåer av golfare från nybörjare till golfare som spelat golf en längre tid. Detta gäller både juniorer och seniorer på både dam- och herrsidan. Ett brett program av klubbtävlingar är basen och omfattar fristående tävlingar till seriespel i Stockholm Golfdistrikt samt att arrangera större externa tävlingar för SGF vilket klubben har mångårig erfarenhet av.

Klubben skall verka för att skapa tävlingar som attraherar fler golfare att intressera sig för att börja tävla. Förutom klubbens befintliga tävlingsprogram så arrangerar klubben lagtävlingar med spelformer som t.ex foursome, greensome och scramble av mer social karaktär där alla kan vara med och och hitta glädjen att vara med och tävla.

Alla som vill satsa på golf som idrott ska hitta hem i sin satsning där naturligtvis även klubbkänslan står högt på dagordningen. Klubbens tävlingsverksamhet gäller på både bredd och spets. Bredd genom att fler medlemmar satsar ännu mer på sin golf som idrott och blir aktiva spelare, eller är med i vårt träningsutbud och ökar antalet handicapgrundande ronder.

Kvalitativt genom fortsatt satsning på talang, utveckling, bredd och elit, samt att stärka Huvudstadens Golfklubbs position i distriktet som en offensiv och framgångsrik golfklubb.

Klubben skall bedriva tävlingar som attraherar bredden med ambitionen att 15% av klubbens medlemmar tävlar någon gång under året. (Genomsnittet ute i golfsverige ligger på 10%).

Spel- och tävlingshandboken

Spel- och tävlingshandboken är ett samlat dokument för golfspelet i Sverige, både som sällskapsspel och som tävlingsidrott, i enlighet med Riksidrottsförbundets bestämmelser. Spel- och tävlingshandboken redogör för SGF:s bestämmelser (kapitel 1) som tillsammans med handicapreglerna och amatörreglerna reglerar allt sällskaps- och tävlingsspel men innehåller också ett antal riktlinjer och rekommendationer för samtliga klubbar som är medlemmar i eller associerade till SGF.

Syftet är att Spel- och tävlingshandboken ska fungera som ett uppslagsverk för den som vill arrangera och genomföra en tävling men också som informationskälla för den som vill veta hur man ska hantera situationer som uppstår kring det allmänna spelet, handicapfrågor, amatörregler eller i tävlingsverksamheten på en golfklubb.

Spel- och tävlingshandboken 2023 >>

Mer information om “Elit“ och “Breddelit“