Huvudstadens hole in one-klubb

Välkommen till Huvudstadens HIO-klubb

Se alla klubbens hole in one’s eller registrera ditt HIO längre ner på sidan.

Registrera din hole in one

Det är många av Huvudstadens golfklubb som lyckats med det omöjliga; att slå en hole in one. Att göra en hole in one är många golfares stora dröm. Inspirera andra golfare genom att skicka in din HIO till oss genom formuläret här nedan. Vi publicerar sedan din HIO i flödet nedan.

Hole In One, Frågor och svar

Vad är en hole in one?

Svar: Hole-in-one eller HIO som det förkortas, är en golfterm som innebär att en golfare slår bollen hår i hålet på det första slaget ifrån tee.

Hur många slår en hole in one?

Svar: Att slå en hole in one är väldigt ovanligt inom golfen och rent statistiskt är sannolikheten att du slår en hole in one 1 till 12750 enligt Golf digest.

Vem har slagit mest hole in one’s i Sverige?

Svar: Den som slagit flest hole in one’s i Sverige är den tidigare förbundskaptenen Walle Danewid med cirka 23 registrerade hole in one’s.

Vem gjorde världens första hole in one?

Svar: Officiellt noterades det 1868 att Young Tom Morris gjorde världens första hole in one under The Open.

När är det vanligast att göra hole in one?

Svar: En helt vanlig torsdag. Enligt statistik från det Svenska Golfförbundets HIO-databas sker 18 % procent av alla HIOs på torsdagar. Så se till att avsätta torsdagar för golf de nästkommande månaderna.